Pit Bull

 Idag har mina vovvar lekt med en Pit Bull i Hagen och det funkade jättebra. Tidigare har Mojje träffat denna ras men han har inte velat leka med dem då de har försökt bita honom i nacken under leken... Min princip är förövrigt att mina vovvar inte får leka med Amstaff eller Pit Bull då det är en speciell hund som kan orsaka mycket skada eller rent av död. Igår kväll när jag var ute med Mojje och Pompe mötte vi denne kille som idag kom in i Hagen.
   Då stod han inne medan vi stannade utanför men vi snackade en bra stund, för jag är rätt nyfiken på vem det är som köper sådana här hundar. Vad jag uppfattade då var att han har importerat hunden från USA för en herrans massa pengar, den är valp till championföräldrar osv...han har ytterligare en hemma men samma stamtavlemeriter som är lite mer än två år. Han tränar dem i koning? vakt, självförsvar osv. Den äldre ska ev, avlivas på g av för mycket aggressivitet?? Valpen han stod med igår skulle inte för tillfälligt få leka med andra hundar eller valpar därför att det skulle ha negativ effekt på den framtida träningen till vakthund. Synd tyckte jag, så klart. Men jag visste i och för sig inte anledningen till varför.  
  Så nu ikväll när jag och Grannen var i Hagen med våra älsklingar blev vi förvånade av att det bara, utan att fråga oss om det gick bra, klev in en kille med sin hund. Jag ropade "Hey" för vi stod ganska långt ned och vi kände inte igen honom därför undrade vi, såklart, vad han höll på med. När vi närmade oss honom såg jag att det var killen från igår med sin PitBull så jag lugnade Grannen med att det var en valp. Både hon och jag har lite problem med våra äldsta hundar när det kommer in vuxna hundar av samma kön. Hans hund uppförde sig exemplariskt, lugn och stilla kom han in och lät alla våra hundar lukta på honom. Sen blev det lek och bus och denna Pit Bull försökte inte en enda gång bita våra över nacken. För tänk när de blir vuxna hur ska de då bli? Leken är ju en övning för vuxenlivet, ser man som hundförare ett oroande beteende måste man stoppa det i tid. Men många ser det nog som ett oskyldigt valpatag. Skönt att få vara med om detta positiva möte idag, för jag och Mojje har faktiskt varit lite oroliga och tyckt att det varit obehagligt med de andra vi tidigare träffat. Mojje har varje gång sagt till mig att nu går vi!
 

Kommentarer
Postat av: Miss Milja

Vad kul :)
Vi måste höras snart, och ses!
Puss

2008-01-23 @ 23:26:57
URL: http://www.missmilja.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0