Det var bättre förr?

Jag kom och tänka på något igår som egentligen inte är så längesedan...Det var när jag var liten ungefär för, usch vad hemskt, 40 år sedan. Alltså, det känns inte som så längesedan men det var på sjuttitalets början och vi bodde i en villa här i Hässleholmscity. Och kom ihåg att min första dotter föddes i början på åttiotalet alltså ungefär 14 år senare än det jag ska berätta om. Jo, vi bodde alltså i denna villa som låg i city vilket borde inneburit att den skulle varit modern på denna tid men det var den inte utan tex det fanns ingen toalett eller bad inne. Skulle vi bada fick vi gå utomhus, runt huset, ner i källaren, där längst in i pannrummet stod ett badkar på fötter som vi kanske använde en gång i veckan, minns inte riktigt. Inne i villan saknades det även moderniteter som frys, TV, telefon....men det jag ska komma till är att vi hade utedass på gården. Det stod fyra stycken på rad längst ner i trädgården. En gång i veckan kom bajsmännen och tömde. Jag kommer ihåg bajstunnorna, de hade spännband runtom som säkerhet för att inte riskera att allt skulle fara ut om de tappade dem ...äckligt. Det luktade inte gott, kan jag minnas, fast det var ju inget man tänkte på då. Brevid bajshålet, på dasset, fanns telefonkatalogen och gamla tidningar som användes som toapapper. På den tiden gick folk omkring med trycksvärta i häckarna, fräsch. Hade man otur kunde man  ha en hel adress eller senaste nytt i baken. Det fanns också utedass med flera hål på rad där hela familjen kunde sitta samtidigt och umgås...eller vännerna. Så var det, inget konstigt alls..att skita var en social aktivitet. Jag minns att jag tyckte det var lyxigt med utedass som hade flera hål, jag tror t o m att jag ville ha det i mitt hus när jag blev stor...Tänk vad allt har ändrats och hur jag har ändrats...Men visst är det inte så länge sedan.....

Kommentarer
Postat av: Cissi

Det låter som en helt annan värld för en annan som föddes i en familj som allt skulle ha det senaste. Men jag minns faktiskt utedassen. När jag började ettan (1994) hade vi faktiskt så vi fick gå på toaletten i ett litet hus på skolgården. Inte riktgt jämförbart då vi iallafall hade mjukt toapapper ;) lycka till med hundarna. mvh cissi

2008-02-11 @ 09:44:27
URL: http://www.ciciljas.blogg.se
Postat av: maritzi

Men tänk att toalettbestyret var en social angelägenhet, undra när det förändrades? Idag skulle man inte vilja sitta på toa med en hel rad av andra människor. Även om jag vet att tjejer kan dela toa när de är ute...man skulle ju aldig sätta sig och göra det stora, men det gjorde man alltså förr. Många tunga beslut har säkert tagits samtidigt som man kryst ut en korv. Lite kul..Håller med om att det känns som aslängesedan men det är det egentligen inte.

2008-02-11 @ 14:28:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0