Äntligen...

är Kosovo en fri stat. Här i Hässlehåla har albanerna firat så det ståt härliga till på stortorget. Jag är glad för deras skull  och ledsen för att jag inte fick tillfälle att vara där och dela denna glädje med dem. Istället var jag i hagen med hundarna, men folkmusiken de spelade på torget fick jag njuta av för den nådde ända till mina öron där jag stod. Det måste vara underbart för dem att  de nu äntligen får resa hem igen, efter alla dessa år i ett annat land. Och Sverige med sin komplicerade kultur. Jag har förstått att det inte varit lätt för dem att integreras. Vissa delar har de trotts allt tagit till sig och gjort till sitt,  det finns ju inget ont som inte har något gott med sig ,heter det ju. Så trotts tragedin av krig och elände som de kom ifrån, har de har fått möjlighet att utbilda sig, fått läkarvård, tandvård , barnbidrag,  A-kassa, socialbidrag, pension osv  Detta svenska socialsystem hoppas jag nu de ska implementera och ha glädje av i det nya Kosovo. Underbart....tycker ni inte? Kanske får vi reda på avresedatumen så vi tillsammans kan vinka av dem och önska dem lycka till.  Hässleholms kommun kan gott ordna något jippo på stortorget i samband med denna. Jag kommer....

 
Grattis, grattis till friheten, alla Albanska människor både i Sverige och andra länder. Lycka till i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0