Tining:#

Fy fanken vad kallt det är nu på morgonen...Jag har precis kommit in från hagen där jag stått och förfruset...Ansiktet är alldeles stelt, läpparna torra och ögonen rinniga..fötterna kalla och tårna frysta, benen stickiga nästan brännande av förfrysning. Inte kul alls och det är detta vi har att gå igenom nu fram tills att våren gör intrång om ett halvår eller nått....ÅÅÅÅHHHHHHH hur ska jag orka?? Och vi som snart ska ha en valp till...vilket innebär tusen rundor ut varje dygn för att få den rumsren. Tänk i denna kyla då man måste bylsa  på sig massor innan man bara kommer utom dörren...Jag har funderat på att köpa en scoteroverall. De är varma och lätta att ta på sig, undra bara var jag skulle kunna köpa en för ett rimligt pris? Får väl kolla blocket. I en sådan kan man ju hoppa i i bara underkläderna, paktiskt:) 
Snart ska jag till sjukgymnasten för att få nålar instuckna i hela överkroppen därefter en omgång massage, skööönt för jag är så stel och har sådan jäkla värk. Det är också kylans fel att värken blir jä...ligare nu. Hade inte varit dumt om jag kunde flytta till varmare breddgrader över vintern.
Ja, varför gör man inte det egentligen? Vintern i Skåne är så tråkig, mörk, fuktig, kall, blött, isig mm. Det går knappast att vara ute längre stunder utan att bli sjuk...man springer mellan bilen, affären och hemmet bara för att undvika kylan. I Norge var det annorlunda, där kunde man aktivera sig på ett helt annat sätt dessutom var klimatet annorlunda. Visst var det kallt men det var inte fuktigt. Snön lyser upp vilket gör att man upplever inte mörkret som något ångestladdande dessutom lyser solen oftare. Här i Skåne känns vinter helt meningslös.   kommer snön töar den inom en timme eller ligger den och slaskar. Det blir sällan underlag så man kan åka skidor. Hur många gånger har man inte ,som barn, på kvällen, längtansfullt sett snön falla utanför fönstret, men inte fått gå ut för att det var för sent? Man ville natten skulle gå fort så man kunde få komma ut och leka i snön men när mogonen kom upptäckte man med tårarna i halsen att snön var borta....Pulkan, skidorna och kälken stod för  det mesta och samlade damm. Ibland gjorde vi misslyckande försök att åka på gräsmattan, bara för att få åka. Men det gick inte så bra ofta slutade med ett tvärstopp backen efter bara 1 meter. Inte hade vi råd att åka på någon skidsemester heller. Andra barn åkte till Österrike eller Sälen på sportlovet. När sen skolan började kunde man se vilka som varit ivär för de hade en gogglesolbränna i ansiktet som egentligen inte såg riktigt klok ut men ändå vare jag avundsjuk på dem.  Jag ville också ha en gogglesolbränna så jag kunde vara en av dem som åkte på skidsemester. På denna tid var det skolan som anordnade skidresorna till Österrike och de var bara de som hade det gott ställt som kunde åka med...snacka om disskriminering. Denna klick utmärkte givitvis sig när de kom tillbaka efter lovet....De fattiga var de bleka glåmiga barnen och de rika var de med goggelbränna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0