Bedrägeri eller inte...vad tycker du?

   
För ett tag sedan var jag inne på downloads.com för att ladda ner ett free Mahjong. Då jag hade valt vilket tryckte jag på det och en ny sida kom upp med en stor text som sa, Gratulera du är den 1 000 000 besökaren på denna sida klicka här och se vad du vunnit. Nyfiken som jag är gjorde jag det och fick se en värdecheck på 1625 Euro. De ba mig fylla i mitt namn, adress, land, tel, inkomst status, sedan fortsätt. Nästa sida skulle jag välja mellan en resa till Orlando, Cancun eller en kryssning på Bahamas. Jag valde Orlando, sedan fortsätt.  Här frågade de vilken resdag jag kunde tänka mig, fast den behövde inte vara exakt, om jag betalade med VISA, Mastercard osv och om min civila status, sedan fortsätt. Här stod då, packa väskan du kommer inom kort kontaktas av en representant.....Ok.
Lite häpen men samtidigt tänkte jag att detta är för bra för att vara sant. Men visst,  varför skulle spelföretaget vilja scama sina besökare? Fanns liksom ingen mening, resonerade jag. Men som vanligt förväntade jag mig inte för mycket...

                   
Så igår ringer en tjej från USA och presenterar sig som representanten. Klart blev jag häpen, hela magen vände sig, men fortfarande kändes det för bra. Hon snackade glatt om vad jag skulle få vara med om. Orlando, Radison Hotel, inträde till alla turistattraktioner i hela området kommer inte ihåg alla men Seaworld . Disney World, Univarsal Studios Orlando ingick. ? en kryssning till Bahamas (allinclude), Det hela skulle vara i 2 veckor. Fantastiskt, eller hur? De hade en liten motprestation och den var att vi var med på ett möte (som marknadföringsfigurer) för andelslägenheter? Men ja visst, var det bara detta så inga problem. Nu ville hon koppla mig vidare till sin kollega som hade ansvar för bekräftelsen. Hello my name is Robert, sa han. Congratulation to you. Tanks. Ok fortsatte han, du ska använda ,VISA ser jag, när du reser. Kan du se vilket datum kortet går ut? Ursäckta, sa jag. Men om du tror att jag kommer att ge dig mitt kortnummer kan du glömma det, fortsatte jag. Ähhh, sa han, men det måste jag ha för att jag ska kunna ta betalt, för vad förstod jag aldrig, men summan skulle vara $998. Ja men jag lämnar inte ut mitt kortnummer till dig förrän jag  har fått mina biljetter och för den delen varför ska jag som vunnit betala för något? Det fick jag aldrig svar på eller rättare sagt förstod jag inte och vid detta laget kände jag mig regält besviken.  Ska man verkligen betala något man vunnit? Summan var dessutom hög ca 7000 kr. Inte någonstans på de sidorna jag gått i genom då jag fyllde i uppgifterna fanns det info om detta. Det stod FREE överallt. Självklart förstod jag att jag skulle få betala resan tur och retur till Florida då siten var Amerikansk men det var inte detta summan gällde. Robert bad om att han skulle få ringa tillbaka om en timme vilket han gjorde men jag var fortfarande bestämd om att inte lämna ut kontonr. Då blev han tvär och sa att det faktiskt var många som ville följa med istället sen la han på luren.
Jag gick in på den site astartripp.com som han sa han ringde ifrån. Den såg alldeles för enkel ut ,enligt mig, och allra längts ner, tunt skrivet stod det Terms och Conditions, efter ett enkelt tryck kom en hel rad konstig information. Detta var helt nytt för mig. När jag sen googlade på den adress som stod på den fajkade värdechecken jag fyllt i kom exsakt samma sida upp, med samma värdecheck, med samma val och löften  som jag vunnit men i en helt annan setting. Osar skit, eller hur? Vem som helst blir erbjuden att packa väskan. Denna site hette ashoppingspree.com. Ska jag polisanmäla att det kanske handlar om bedrägeri????

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag tycker helt klart du ska polis anmäla de och hoppas de gör något åt saken! Man läser hels tiden om hur dessa sidor och företag lurar folk så som jag tror du skulle bli lurad om du inte varit smart nog som du va att vägra lämna konto nr! Polisanmäl! Jag kikad in på sidan och en annan sida med och smma sak där. De gratulerade mig till vinsten osv! ...

2008-01-04 @ 06:38:52
URL: http://www.meiandmikaela.blogspot.com
Postat av: maritzi

Ja och visst framgår det inte att du ska betala något. Jäkla bedrägeri...undra hur många som gått på detta egentligen. Jag ska ringa P på måndag så får vi se om det blir något ärende av det.

2008-01-05 @ 18:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0